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Personnel:
Lodi Carr, Norma Mendoza (vcl), Jimmy Wisner, Stan Free (p, dir), Don Elliott (vib, mel), Al Klink (saxes), Herman Foster (p), Mundell Lowe (g), George Duvivier, Herman Wright, Ace Tessone, Hank Caruso (b), Ed Shaughnessy, Jerry Segal, Dave Levin (d)
Reference: FSR V134 CD
Bar code: 8427328641340
The Best Voices Time Forgot
Collectible Albums by Top Female Vocalists
· Collector's Edition
· 2 Original LPs on 1 CD
· Original Cover Art, Liner Notes
· Complete Personnel Details
· Hi Fi Recordings
· Newly Remastered in 24-Bit
Ladybird
Singer Lodi Carr (1933), also known as Ladybird, acquired her considerable musicianship during the late '40s and early '50s from an impressive roster of Detroit musicians, all part of the main core of men who were powering the resurgence of modern jazz in the Motor City. It was among such inspiring environment that she galvanized her distinctive, straight-ahead delivery, full of keen understanding and good taste. Those strengths are what in turn helped her attract some of the most distinguished musicians to her engagements when she eventually moved to New York in 1957. "Ladybird," recorded in 1960, was her first and only album. By then she was already a seasoned singer, so nothing feels frantic or hurried. Her voice is deep, with a rich and direct approach, and she sings with a good sense of timing and rhythm. Stan Free’s sextet provided Lodi with some well conceived and functional background arrangements, and in two tracks we hear her backed by the Jerry Segal Trio, bringing to the table some versatile and swinging rhythmic accompaniment that does much to enhance this album’s appeal.
All About Norma
Legendary radio disc jockey Sid Mark based in Philadelphia heard Norma Mendoza’s first TV appearance in October 1959. She was singing Jimmy Wisner’s instrumental tune Sidney ’s Soliloquy which had no lyrics, so the composer had to write some to fit Norma’s translucent voice. After the song was over, the DJ announced that she was a great talent, and this, from the man who had brought the great Nina Simone out of limbo, was no easy compliment. Norma is a completely natural singer with classical training, driven by clear diction and imaginative phrasing. Her voice is somewhere between an alto and a mezzo-soprano, conferring her a remarkable two-octave range and a slight sultry edge.
With the supportive backing of the Jimmy Wisner Trio, Norma managed to stamp her personality, cool reading and sophisticated approach on the collection of engaging performances that is "All About Norma."
"Dans cette collection, The Best Voices Time Forgot, nous avons déjà parlé de Pat Thomas/Barbara Long (FSRV 114) et Honi Gordon/Sue Childs (FSRV 113). Le sous-titre est Collectible Albums by Top Female Vocalists. Cela, sans doute, s'adresse d'abord aux collectionneurs de disques rares de l'âge d'or de la musique américaine. Nous avons ici, la réédition des albums Ladybird (Laurie 1007), All About Norma (Firebird FB 1000) et d'un 45 tours (Firebird FB 100). Lodi Carr, née en 1933, dans le Michigan, vient d'une famille de chanteurs amateurs. Elle fut élevée à Detroit. A l'âge de 15 ans, elle y décroche son premier engagement professionnel au Bluebird Inn avec le pianiste Roland Hanna. En 1957, elle arrive à New York et se produit au Birdland avec Tommy Flanagan. Elle chante ensuite au Greenwich Village accompagnée par Duke Jordan. Elle eut aussi l'occasion de travailler avec Yusef Lateef et Claude Thornhill. Le présent album, Ladybird, est le premier et le seul qui fut publié sous son nom. Par la suite, Lodi Carr s'est produite notamment avec Larry Elgart, Hank Mobley, Pepper Adams, Richard Wyands, Kenny Barron, Sahib Shihab.
En 2009-10, elle chantait encore au Lafayette Bar d'Eaton dans le New Jersey. Lodi Carr s'est dite marquée par Sarah Vaughan, Billie Holiday, Dinah Washington et Jimmy Scott. On trouve en effet une petite influence de Dinah Washington chez Lodi Carr, notamment dans «The Masquerade Is Over». Mais en fait, elle ne cherche pas à copier, et elle a une voix personnelle, un peu voilée, sans ampleur mais qu'elle sait exploiter au mieux dans un climat feutré. Elle a un bon sens de l'interprétation. Elle sait phraser avec balancement («Tumble-in-Down»). La ballade «When I Fall in Love» est bien menée avec un bon soutien notamment de Don Elliott (mellophone), Al Klink (fl), Mundell Lowe (g) et les balais d'Ed Shaughnessy. En fait, Lodi Carr est une plaisante chanteuse de cabaret, comme il y en eut beaucoup à cette époque. Dans«For You, Just For You», Stan Free se prend un peu pour un concertiste classique. Don Elliott joue du vibraphone dans «Lady Bird» de Tadd Dameron, morceau où Lodi Carr est plus tonique. On y entend d'excellents solos d'Elliott et Stan Free. Jolie introduction flûte et vibraphone à la ballade «I'm Lost». On trouve les mêmes, au mellophone et sax baryton, pour lancer une bonne version de «There'll Never Be Another You». Les contre-chants de mellophone y sont excellents. Dans «If I Should Lose You», Lodi Carr est plus expressive et le pianiste, Herman Foster, est d'un haut niveau. On retrouve Foster et un très bon drumming de Jerry Segal dans le trop court «Deed I Do». Lodi Carr y est à son meilleur niveau et les lignes de basse d'Herman Wright sont parfaites. On aurait aimé plus d'espace accordé à Don Elliott, Al Klink et Mundell Lowe.
Norma Mendoza, née en 1931 dans le New Jersey, contralto de formation classique, s'est faite remarquée à Philadelphie, à l'âge de 17 ans, dans des airs d'opéra. Elle fit ses débuts en jazz club à la fin de 1959 et dès janvier 1960, le pianiste Jimmy Wisner l'emploie pour enregistrer un 45 tours, «Sidney's Soliloquy»/«And Then There Were None» que l'on retrouve dans l'album All About Norma pour le label Firebird, qui est le premier et le seul publié sous son nom. Elle y est accompagnée par un pianiste de 28 ans, Jimmy Wisner qui se fit connaître dans l'orchestre de Charlie Ventura. Wisner est responsable des arrangements qui sont bons. Norma Mendoza qui fut un temps l'épouse de Wisner, fit parallèlement une carrière de professeur de chant et elle eut pour élève Frankie Avalon. La prise de son est différente entre les deux albums, l'avantage allant à Norma Mendoza. Jimmy Wisner (1931-2018) est un bon pianiste, et il constitue un élément d'intérêt dans cette réédition. Norma Mendoza a un beau timbre de voix («Little Norma»), beaucoup de musicalité, et elle ne laisse paraître aucune influence des grandes divas du jazz. C'est personnel, très musical et souvent dépourvu de swing. Son style serait mieux adapté à la comédie musicale («Warm», «My Funny Valentine») ou aux variétés américaines de qualité («Black Is the Color», version dynamique avec un bon drumming d'Hank Caruso; «Our Love Is Here to Stay» des frères Gershwin). Le trio d'accompagnement délivre parfois un certain swing («I Didn't Know What Time It Was» de Rodgers et Hart; «Just in Time» de Jule Styne; «And Then There Were None» qui vaut aussi pour Norma Mendoza (passages à deux voix en re-recording). Le meilleur de Norma Mendoza (et de tout le CD) se trouve dans «If It's Love», avec le soutien d'un remarquable big band (personnel inconnu) où elle montre du punch comme une Liza Minnelli. Il y a sans doute du grain à moudre pour les curieux non obnubilés par le swing torride."
—Michel Laplace
© Jazz Hot, 2022
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"It continues to boggle the mind when one starts realizing how many excellent female vocalists were on the jazz scene in the 1950s and 60s. You only scratch the surface with Ella, Sassy, Chris Connor and Peggy Lee, as Spain-based Fresh Sound Records keeps digging up buried treasures that deserve to be heard and heard again. Here are a couple recent finds…
THE VOICES THAT TIME FORGOT series continues with a pair of obscure gems.
Lodi “Ladybird” Carr was part of the Detroit scene in the 50s and 60s, and her recording here from 1960 teams her with Don Elliott/vib-vphone, Al Klink/reeds, Stan Free/p, Mundell Lowe/g, George Duvivier/b, Ed Shaunessy/dr and the Jerry Segal Trio. She’s got a luscious late night vibrato, as on the intimate “The Masquerade Is Over” and oozes with Elliott’s mellow mellophone on “When I Fall In Love” and the personal “My Ship”. She floats with Klink’s flute on a genteel “I’m Lost” and is California Cool for “There’ll Never Be Another You”. An evening breeze.
Norman Mendoza is not exactly a household name either, but her Anita O’Day’d clarity and swing has a mix of confident sass as on “Our Love Is Here To Stay” or the bopping “And Then There Were None”. The pianist Jimmy Wisner composes a healthy does of the material and with Ace Tessone/b and Hank Caruso-Dave Levin/dr, leads the band through a haunting take of the traditional “Black Is The Color” or his casual and misty “Dreamy Eyes” and glowing “ Warm”. She flexes her muscles backed by Wisner’s Big Band on a swinging “If It’s Love”, making you wonder how you missed this lady first time out."
—George W. Harris (November 26, 2021)
https://www.jazzweekly.com